ايران در مقابل تحريم‌هاي جديد آمريكا بايد چه اقداماتي انجام دهد؟

مجلس نمايندگان آمريكا بامداد چهارشنبه به وقت ايران، طرح تحريم هاي ايران، روسيه و كره شمالي را با 419 رأي موافق و 3 رأي مخالف تصويب كرد. اين تحريم ها، نسخه جديد طرحي است كه پيشتر با عنوان آنچه آمريكايي ها آن را «مقابله با اقدامات بي ثبات كننده ايران در سال 2017» نام گرفته بود، مي خوانند. طرح پيشين با 98 رأي موافق ‏برابر 2 رأي مخالف در سنا تصويب شد.‏
به گزارش «تابناك»؛ طرح تصويب شده سنا به دليل افزودن تحريم هاي روسيه به آن بايد دوباره در مجلس نمايندگان آمريكا به رأي گذاشته مي شد؛ اما اين رأي گيري به دليل پيشنهاد اضافه شدن تحريم هاي كره شمالي به آن، در كنگره جنجال برانگيز شد.‏ با وجود اين، شنبه هفته جاري بود كه برخي اعضاي ارشد جناح‌هاي دمكرات و جمهوري‌خواه در مجلس نمايندگان اعلام كردند كه درخصوص افزودن تحريم هاي كره شمالي به اين طرح، توافق لازم شده است.
طرح جديدي كه مطرح و تصويب شده است، با عنوان ادعايي «قانون مقابله با دشمنان آمريكا از طريق تحريم ها» دنبال شده و عصر سه شنبه به وقت واشنگتن بود كه اين موضوع در مجلس نمايندگان به تصويب رسيد.

 


اين طرح به دليل تغييرات ايجاد شده بايد در سنا نيز به رأي گذاشته شود؛ به همين دليل فوري به سنا ارسال مي شود تا در صورت تصويب براي امضاي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريكا روي ميز او قرار گيرد. البته سناي آمريكا اواسط ژوئن (اواخر خرداد ماه سال جاري) طرح اعمال تحريم هاي سخت عليه تهران و مسكو را تصويب كرده بود؛ اما بررسي متن اين توافق در مجلس نمايندگان آمريكا مسكوت ماند تا اينكه اين مجلس روز شنبه در مورد آن به توافق رسيد.
البته «دونالد ترامپ» كه نزديكي وي به «ولادمير پوتين» رئيس جمهور روسيه و روس‌ها از زمان كانديداتوري اش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا همواره مطرح بوده و اكنون نيز برخي او را نزديك ترين رئيس جمهور آمريكا به مواضع روس‌ها مي دانند، در ابتدا در مقابل اين قانون كه وي را از لغو يكجانبه تحريم هاي مسكو بازمي دارد، ايستادگي كرد و بدين ترتيب تحت نظارت دقيق كنگره در اين رابطه قرار گرفت. وي در عين حال، با اجماع نظر نمايندگان جمهوريخواه و دمكرات مواجه شد.
«آنتوني اسكاراموچي»، رئيس جديد ارتباطات كاخ سفيد گفته كه تصميم بر عهده ترامپ است كه ذيل اين لايحه را براي قانوني شدن امضا كند يا نه؟ حتي در صورت مخالفت ترامپ، كنگره مي تواند با اكثريت دو سومي دو مجلس سنا و نمايندگان، وتوي ترامپ را لغو كند. به محض تصويب اين لايحه در مجلس نمايندگان آمريكا، سنا بار ديگر آن را تا قبل از تعطيلات تابستاني در ماه اوت (مرداد ماه) به رأي مي گذارد.
كميته روابط خارجي سناي آمريكا، مبناي لايحه تحريم هاي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران را «توسعه برنامه موشك هاي بالستيك» و آنچه آنها «حمايت از اقدامات تروريستي بين المللي و نقض حقوق بشر» خوانده اند، دانسته است؛ كه در مورد اول، جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده، فعاليت هاي موشكي خود را در راستاي دكترين دفاعي خود و براي صلح و ثبات در منطقه توسعه خواهد داد و در مورد دوم كه تنها يك ادعا از سوي آمريكايي هاست، تهران بارها اعلام كرده كه جمهوري اسلامي ايران خود آسيب ديده از مسأله تروريسم است.
به نظر مي رسد، از آنجا كه ايران پس از انعقاد توافق هسته اي (برجام) به گواه نهادهاي بين المللي نظير آژانس بين المللي انرژي هسته اي و كشورهاي 1+5 همواره بر تعهدات خود پايبند بوده و به آن عمل كرده است به تعهدات خود درتوافق هسته اي رفتار نموده است، آمريكايي ها دنبال راه ديگري براي اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران بوده اند كه اين مسأله را در نهايت تحت عنوان ادعايي «قانون مقابله با اقدامات بي ثبات كننده ايران در سال 2017 » مطرح و دنبال كردند.
البته، سناي آمريكا كه بخشي از تحريم هاي خود را با نام ادعايي «حمايت از اقدامات تروريستي بين المللي» تصويب كرده، در يك تناقض آشكار كمتر از 50 روز پيش شاهد انجام يك عمليات تروريستي در تهران از سوي عوامل و تروريست هاي دست پرورده شان يعني «داعش» بودند. به همين دليل، تصميم گيري درباره لايحه تحريمي عليه جمهوري اسلامي ايران را به دليل حملات تروريستي 17 خرداد 1396 كه منجر به شهادت 17 تن از هموطنان مظلوم ما و زخمي شدن 54 نفر شد، به تعويق انداخت.
اما، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به تصويب لايحه تحريم هاي مجلس نمايندگان آمريكا عليه كشورمان، ضمن محكوميت اين اقدام غير قانوني و توهين آميز اظهار داشت: مجلس نمايندگان آمريكا با تصويب اين تحريم هاي غير هسته اي و در صورت نهايي و اجرايي شدن آن، اجراي موفقيت آميز برجام كه يك توافق چند جانبه و بين المللي را كه حاصل تلاش چندين ساله بوده، ناديده انگاشته و آن را به خطر مي‌اندازد.
وي با اشاره به سابقه ديرينه اقدامات ضد ايراني كنگره آمريكا عليه ملت ايران خاطر نشان كرد: آمريكا بر اساس برجام تعهداتي دارد كه بايد انجام دهد و مصوبات و مقررات داخلي كشورها نمي‌تواند مستمسكي براي فرار از اصل مسئوليت بين المللي دولت‌ها قرار گيرد؛ لذا همان گونه كه جمهوري اسلامي ايران تا كنون و بنا به تأييد آژانس بين المللي انرژي اتمي و اذعان كشورهاي عضو ۱+۵ نسبت به تعهدات خود كاملا پايبند بوده و آن‌ها را به انجام رسانده، انتظار دارد تا ساير طرف هاي برجام و از جمله دولت آمريكا نيز به تعهدات خود پايبند بوده و عمل كنند.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران متن اين لايحه و مفاد آن را در صورت نهايي شدن با دقت در دست بررسي داشته و بر اين اعتقاد است كه مفاد اين لايحه با روح و مفاد برجام منطبق نيست. از اين روي، همان گونه كه قبلا اعلام شده است جمهوري اسلامي ايران در راستاي تأمين منافع ملي، اقدام متقابل و متناسب را به انجام خواهد رساند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تأكيد بر اين‌كه «وزارت امور خارجه مفاد اين لايحه در مورد نيروهاي نظامي و توانمندي‌هاي موشكي ايران را كاملا غير قانوني، ناموجه و بي اساس مي داند»، گفت: سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران در قبال منطقه مبارزه با تروريسم، حسن همجواري و حفظ امنيت جمعي بوده؛ ضمن آنكه برنامه موشكي ايران نيز منطبق با قطعنامه ۲۲۳۱ است و هيچ امري نمي تواند جمهوري اسلامي ايران را از پيگيري و اجراي سياست اصولي افزايش توانمندي دفاعي خود منع نمايد.
وي در پايان افزود: نمايندگان كنگره آمريكا در حالي ايران را به بي‌ثبات‌سازي منطقه متهم مي‌نمايند كه دولت اين كشور با تجاوز به عراق، در ايجاد گروه‌هاي تروريستي مانند داعش نقش اصلي را بر عهده داشته و افزايش بي‌ثباتي در اين منطقه و افراط گرايي كنوني نتيجه سياست هاي نسنجيده و غير مسئولانه اين كشور و متحدين منطقه‌اي آن است.
رئيس جمهور هم روز گذشته در جلسه هيأت دولت واكنش جدي به تحريم هاي جديد آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران نشان داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران مطمئناً در برابر حركت جديد كنگره آمريكا، واكنش متقابل نشان خواهد داد. در اولين قدم مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه قدم‌هاي خودش را برخواهد داشت و هر قدم ديگري هم لازم و مورد نياز بدانيم براي تقويت و مصلحت كشورمان برداشته و بدون توجه به تحريم‌ها و سياست‌هاي آن ها به راه خودمان ادامه خواهيم داد.
روحاني با اشاره به اينكه آمريكايي‌ها ۴۰ سال فشار، تحريم، تحريك و بسيج برخي از كشورهاي منطقه عليه ملت ايران را تجربه كرده و در همه مراحل با شكست مواجه شده اند، خاطرنشان كرد: آمريكايي ها بايد از شكست‌هاي پياپي خودشان در مواجهه با ملت ايران، درس عبرت بياموزند.
رئيس جمهور تأكيد كرد: اگر آمريكايي‌ها مي‌خواهند اين منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تري بوده و آبراه‌هاي حساس اين منطقه، آبراه‌هاي امني براي دنيا باشد، بايد دست از اين سياست‌ها بردارند و بدانند نظام، رهبري شجاع و دولت مقتدر جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران هرگز تحت تأثير اين گونه توطئه‌ها و تحريكات قرار نمي‌گيرد و راه خودش را ادامه مي‌دهد.
روحاني ادامه داد: تنها راه باقي مانده براي آمريكا، اين است كه به حقوق ملت ايران و به نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي ايران، احترام بگذارد و بداند تنها در سايه احترام و احقاق حقوق مردم و پيش گرفتن راه مسالمت و صلح منافع مردم آمريكا نيز بهتر مي‌تواند تأمين شود.
رئيس جمهور اظهار داشت: ما مخالف منافع ديگر كشورها نيستيم و مي‌خواهيم كشورهاي ديگر به منافعشان برسند، اما اعمال تحميل و فشار را نمي‌پذيريم و در برابر فشار و تحريم مقاومت كرده و عمل متقابل انجام خواهيم داد.
به نظر مي رسد، علاوه بر اقدامات متقابلي كه از سوي دولت و مجلس براي مقابله با تحريم هاي ظالمانه و اعمال خصمانه آمريكايي ها عليه جمهوري اسلامي ايران در دستور كار قرار مي گيرد، بايد كارها و اقدامات جدي ديگري نيز در دستور كار باشد تا به دنيا عدم حسن نيت آمريكايي ها را نشان بدهد.
در حقيقت نياز است، جمهوري اسلامي ايران كه تاكنون به تمامي بندها و مفاد توافق هسته اي پايبند بوده است، اقدامات مغرضانه آمريكايي ها را كه خلاف روح برجام است، از طريق ستاد پيگيري اجراي برجام انجام دهد و به كشورهاي عضو 1+5 بد عهدي آمريكايي ها را متذكر شده و يادآوري كند.
همچنين در راستاي توافق هسته اي و پيرو برداشته شدن تحريم ها در اين بخش جمهوري اسلامي ايران بايد به دنبال توسعه روابط با كشورهايي كه خواهان همكاري با ايران هستند، اقدام كند. به نظر مي رسد كشورهاي اروپايي اشتياق زيادي براي توسعه روابط اقتصادي و همكاري هاي صنعتي با تهران دارند و بازار ايران را فرصت بي نظيري براي توسعه اين گونه همكاري ها مي دانند.
بهتر است، جمهوري اسلامي ايران با در نظر گرفتن تمامي جوانب و حواشي كار كه پيشتر در جريان تحريم ها از آن متضرر شد، نسبت به توسعه همكاري هاي اقتصادي، فني، صنعتي و علمي با كشورهاي دنيا به ويژه كشورهاي اروپايي كه امروز ديگر بر خلاف نظر آمريكا نمي خواهند از فرصت هاي اقتصادي بكر جمهوري اسلامي بي بهره بمانند، اقدام كند.
از طرفي توسعه توان دفاعي ايران و افزايش قدرت موشكي كشور بدون در نظر گرفتن اقدامات خصمانه آمريكايي ها عليه قدرت نظامي و دفاعي جمهوري اسلامي ايران كه قطعا باعث افزايش بازدارندگي خواهد شد، بايد با همت بيشتر در دستور كار باشد. تحريم هاي آمريكايي ها نشان مي دهد ايران تاكنون راه را در اين مسير درست رفته است، لذا بايد همچنان كار ادامه يابد.
افزايش برد موشك هاي جمهوري اسلامي ايران، ادامه برنامه توسعه موشك هاي نقطه زن، توليد موشك هاي زمين به زمين و زمين به هوا و همچنين توسعه موشك هاي زمين به دريا و اژدرها همچنان بايد در دستور كار و برنامه دفاعي جمهوري اسلامي ايران باشد، چراكه افزايش توان جمهوري اسلامي باعث توسعه صلح و ثبات در منطقه خواهد شد.
يكي از اقداماتي كه آمريكايي ها سخت به دنبال آن هستند، برهم زدن توافق هسته ايران با 1+5 (برجام) است. در همين خصوص اخيرا و پس از تصويب تحريم هاي جديد عليه جمهوري اسلامي، «باب كوركر» رئيس كميته روابط خارجي سناي آمريكا و از سناتورهاي جمهوري خواه، گفته است: «ما بايد كاري كنيم، ايران خودش توافق هسته اي (برجام) را برهم بزند.» اين مسأله نشان مي دهد، آمريكايي ها با مخالفت و مقاومت شديد ساير اعضاي 1+5 براي برهم زدن يا ايجاد تغيير در برجام مواجه هستند و تلاش دارند از طريق حاشيه سازي و اقدامات جانبي ايران را به عدم پايبندي به برجام تحريك كنند.

http://tabnak.ir/

 

-

--

-

-

-

-

-

--

كارت ويزيت لايه باز سالن زيبايي سالن زيبايي طرح لايه باز كارت ويزيت سالن زيبايي  كارت ويزيت آرايشگاه زنانه لايه باز كارت ويزيت آرايشگاه زنانه psd دانلود كارت ويزيت آرايشگاه زنانه كارت ويزيت آرايشگاه زنانه نمونه كارت ويزيت اراشگاه زنانه  طرح لايه باز كارت ويزيت آرايشگاه زنانه

بهترين پنل اس ام اس بهترين نوع پنل اس ام اس برترين پنل اس ام اس ويژگي بهترين پنل اس ام اس دكمه فراخوان دكمه فراخوان بنر button call to action دكمه فراخوان چيست انواع تبليغات انواع تبليغات در ايران انواع روش هاي تبليغات روش هاي تبليغات اينرتنتي سامانه پيامك ارسال پيامك  سامانه ارسال پيامك پنل اس ام اس  تبليغات بنري رايگان تبليغات رايگان در سايت هاي پربازديد  روش تبليغات بنري رايگان  كارت ويزيت لايه باز بيمه پاسارگاد  كارت ويزيت بيمه پاسارگاد دانلود طرح لايه باز بيمه پاسارگاد  نقشه ايران دانلود نقشه ايران طرح لايه باز نقشه ايران طرح لايه باز نقشه ايران به تفكيك استاني نقشه ايران psd

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.